בשנים האחרונות רכבים חשמליים הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף הישראלי. מעבר לשקט ולתחושת החדשנות, השאלה שמעניינת את כולם: כמה באמת עולה להטעין רכב חשמלי? והאם משתלם יותר לטעון בבית או בעמדה ציבורית?
טעינה ביתית – חיסכון אמיתי בכיס
טוענים את הרכב בלילה, בזמן שאתם ישנים – הכי נוח, הכי יעיל, וגם הכי זול!
העלות תלויה במחיר החשמל הביתי, שעומד כיום (2025) על כ-56 אגורות לכל קוט"ש (קילוואט-שעה).
איך מחשבים עלות טעינה מלאה?
נניח שלרכב שלכם סוללה בנפח 50 קוט"ש (נפוצה ברכבים חשמליים בגודל משפחתי).
טעינה מלאה תעלה: 50 קוט"ש × 0.56 ₪ = 28 ₪.
רוב הנהגים לא מרוקנים את הסוללה לגמרי, ולכן בפועל מוציאים אפילו פחות בטעינה יומית.
אם ניקח ממוצע של 6 ק"מ לכל קוט"ש, אז כל ק"מ עולה לכם פחות מ-10 אגורות!
טעינה ציבורית – מהיר, אבל יקר יותר
עמדות טעינה ציבוריות נמצאות בקניונים, תחנות דלק, חניונים ועוד. המחיר משתנה בהתאם לספק ולסוג הטעינה (איטית או מהירה).
טעינה רגילה (AC): לרוב סביב 1.0-1.20 ₪ לקוט"ש.
טעינה מהירה (DC): יכולה להגיע גם ל־1.60-2.00 ₪ לקוט"ש.
דוגמה:
טעינה מלאה של אותו רכב משפחתי (50 קוט"ש) בעמדה מהירה תעלה לכם 80-100 ₪ – פי 3-4 מהטעינה הביתית!
למה ההבדל כל-כך גדול?
חברות שמפעילות עמדות ציבוריות משקיעות בתשתיות, שירות, תחזוקה ולעיתים גם בגביית תשלום על מהירות הטעינה. בנוסף, בעמדות מהירות יש עלויות חשמל גבוהות יותר, ולכן המחיר גבוה בהתאם.
אז מה עדיף?
למי שיש חניה פרטית או עמדת טעינה בבית: תמיד עדיף להטעין בבית – הזול ביותר והנוח ביותר.
מי שמטייל הרבה או גר בבניין בלי חניה פרטית: סביר שייאלץ להשתמש לעיתים קרובות בעמדות ציבוריות – קחו בחשבון את העלות הגבוהה יותר. כדאי לבדוק עלויות של מנויים או חברות שמציעות הנחות למטעינים קבועים.
טיפ קטן לסיום
אם אתם מתכננים לעבור לרכב חשמלי, בדקו מראש את אופציות הטעינה הביתית והציבורית באזור שלכם. תכנון נכון יחסוך הרבה כסף בטווח הארוך!
רכבים עם סוללה דגולה והטענה מהירה
- טסלה מודל 3
- סוללה: כ-60-82 קוט"ש (תלוי בגרסה)
- טעינה מהירה: כן, תומך בטעינה מהירה מסוג Supercharger
- יונדאי איוניק 5 (Hyundai Ioniq 5)
- סוללה: 58-72.6 קוט"ש
- טעינה מהירה: כן, טעינת 800 וולט המאפשרת טעינה מהירה מאוד
- קיה EV6
- סוללה: 58-77.4 קוט"ש
- טעינה מהירה: כן, טעינת 800 וולט לטעינה מהירה מאוד
- פולקסווגן ID.4
- סוללה: כ-77 קוט"ש
- טעינה מהירה: כן
- MG ZS EV
- סוללה: כ-44.5 קוט"ש (גרסה חדשה עם סוללה גדולה יותר)
- טעינה מהירה: כן
- מרצדס EQB
- סוללה: כ-66.5-70.5 קוט"ש
- טעינה מהירה: כן
בשורה התחתונה:
טעינה ביתית של רכב חשמלי בישראל זולה משמעותית מטעינה ציבורית. ככל שתוכלו לטעון בבית – תחסכו יותר. טעינה ציבורית נוחה וזמינה, אך עולה הרבה יותר, בעיקר בעמדות מהירות.
החשמל עדיין הרבה יותר זול מלתדלק בנזין – וזה כבר שיקול משמעותי לכל נהג ישראלי!